Dacă nu obții bani din pasiunea ta, aceasta nu este carieră, ci hobby

Crizele au tendința de a ne face să ne dorim independența, să eliminăm legăturile cu oameni care, pentru că greșesc, pot să ne influențeze și nouă negativ situația. Ne dorim să ne construim o lume a noastră, în care totul merge bine, ideile noastre sunt frumoase și oamenilor le place ceea ce noi facem și ne apreciază pentru asta. În plus, dacă tot vin crize și ne lovesc fel de fel de șocuri sociale, economice sau pandemice, măcar să facem lucrurile exact așa cum ne dorim, fără să dăm socoteala unui șef. Intre noi fie vorba, când ești antreprenor nu mai ai doar un șef, ai un număr de șefi egal cu numărul de clienți.

Acestea sunt coordonatele care definesc contextul multora dintre noi în prezent, iar factorul vârstă este un catalizator puternic și invers proporțional cu dorința de a fi antreprenor, sau cel puțin așa pare. Toată povestea asta, deși sună foarte frumos, trecerea de la dorință la acțiune nu mai este asa de facilă.

Un studiu ejobs realizat în septembrie 2019 arăta că 46% dintre români văd antreprenoriatul sau freelancing-ul ca o alternativă de carieră ideală, 36% preferă să fie angajați full-time. Concret însă, procentul dintre cei care își doresc o afacere proprie și acționează în direcția aceasta, este mult mai mic. Motivele pentru această rată mică de conversie de la idee la afacere sunt multiple și variază de la lipsa de cultură antreprenorială la greutatea identificării oportunităților de finanțare și instabilitatea mediului economic-social-politic. Aș adăuga că în momentul în care suntem azi, motive care să blocheze acțiunea sunt chiar mai multe și mai puternice, dar asta nu împiedică oamenii să viseze, când vine etapa să trecem la acțiune e mai dificil. În plus, putem adăuga lipsa de încredere, în ideea de afacere, în potențial sau chiar în sine, din partea tânărului viitor antreprenor.

Pasul validării ideii de afacere este unul prioritar și care poate să elimine foarte multe dureri de cap. Când reperele cunoscute dispar, totul pare în același timp posibil și imposibil. Asigură-te că decizia de a începe sau nu o afacere, nu este influențată de factori subiectivi influențați de criză. E de evitat și optimismul exacerbat dar și pesimismul care prinde puteri din mediul înconjurător. Fără acest pas poți avea o idee de un milion de euro care din diverse motive nu ia naștere si o idee nu foarte strălucită pornește și eșuează rapid, deși nu ar fi trebuit să înceapă niciodată. Este un pas care poate eficientiza valorificarea resurselor și așa limitate în etapele de început ale afacerii, financiare și nu numai. Nu este un lucru imposibil de realizat, e nevoie de sinceritate, obiectivitate și să cerem și părerile altora când avem îndoieli.

Înainte de a începe efectiv o afacere proprie e nevoie sa răspunzi sincer la câteva întrebări, cum ar fi: ce știu să fac, ce îmi place să fac, ce își dorește piața, ar plăti clienții pentru produsul meu, cine ar fi competiția mea. Oferindu-ți răspunsuri corecte și reale la aceste întrebări nu vei transforma drumul spre succes într-unul mai scurt, mai drept sau mai ușor de parcurs, dar măcar vei evita aflarea răspunsurilor corecte într-un mod mai dur. Și în cazul în care nu este o afacere inovatoare, care propune în piață ceva diferit, alege-ți corect luptele, nu vei putea câștiga batalii cu competitori experimentați din primele luni. Foarte important, e nevoie să fii pregătit să ceri ajutor, adevărații profesioniști sunt mereu pregătiți să pună umărul la formarea noii generații de antreprenori.

O unealtă simplă dar eficientă pentru a analiza corect situația poate fi și diagrama de mai jos. Poți identifica astfel care este alegerea potrivită pentru tine, locul în care poți fi fericit și în același timp să faci și bani.

Cele mai des întâlnite greșeli apar când oamenii iau în calcul doar două dintre cele trei cercuri atunci când pornesc afacerea. Asta se întâmplă si pentru că deseori suntem influențați de succesul altora sau de povești din social media. Ar fi ideal dacă am reuși să păstrăm analiza concentrată doar pe ce informații deținem cu adevărat. Iar în aceste cazuri obținem următoarele rezultate:

1. Deseori când ești pasionat de un lucru și îl faci și foarte bine riscul este să consideri că este și posibila ta carieră/afacere. Dar dacă nu poți obține bani din pasiunea aceasta, se numește hobby. Nu renunța la el, dar asigură-te ca ai un plan B pentru supraviețuire.

2. Dacă te pricepi la ceva, primești și bani în schimbul acelei activități dar nu te pasionează, de cele mai multe ori se numește că ai un loc de muncă. Poți să găsești pasiune și la serviciu, fără sa începi o afacere la fel cum antreprenoriatul devine o ocupație dacă dispare pasiunea.

3. Dacă te pasionează ceva, știi sigur că există cerere în piață, poți să faci bani din asta, dar nu te pricepi la acel lucru, poți considera asta o dorință. În cazul ăsta există o veste bună, oricând poți învăța. Iar dacă pasiunea ta este autentică va fi combustibilul de care ai nevoie pentru a studia. După ce devii bun la asta, poate să fie în timp următoarea ta afacere.

Caută-ți locul în piață, trasează un plan și acționează în baza lui, dar ține minte un lucru foarte important înainte de a începe aceasta călătorie – accepta faptul că sunt șanse sa fie un eșec și fi sigur că e mișcarea potrivită pentru tine. Nu incepe o afacere doar pentru ca pare cool. Eșecul este parte din experiență, nimeni nu a înregistrat doar reușite în activitatea antreprenorială.

Vei avea libertate de decizie, nu va trebui sa ceri nimănui permisiunea, în același timp însa vei avea 100% responsabilitate pentru acțiunile tale și nu vor mai exista scuze. Da, șansele de a eșua în primul an sunt mari, nu doar în Romania ci peste tot, dar o idee validată și analizată sincer are șanse mai bune. Dacă suntem siguri, doar frica ne poate opri să începem și țineți minte cuvintele lui Wayne Gretzky “Vei rata 100% din șuturile pe care nu le tragi”.

Mihai Chiratcu
Mihai a început o cariera în vânzări acum 17 ani si a avut diferite responsabilități, Customer Care, Sales, Sales Management sau Business development. În 2013, decizia de a începe o noua provocare a venit natural si a devenit consultant de business, concentrându-se pe Transformation, Sales și Cultura Organizațională, împărtășind poveștile și experiențele adunate. A absolvit ASE, specializarea Afaceri Internaționale, modulul cu predare in engleză și a terminat un program postuniversitar în cadrul UPB, specializarea Change Management. Mihai se descrie ca fiind producător de oameni liberi pentru că poveștile sale oferă interlocutorilor încredere, curaj și momente informative. Proiectele pe care le construiește și implementează se concentrează pe client si pe călătoria acestuia, folosind co-crearea și oferind sfaturi si suport, astfel clientul își găsește răspunsurile proprii și nu unele ale consultantului.

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate