Creșterea opțională a vârstei de pensionare. O decizie necesară pentru buget și corectă pentru oameni

Pe 28 ianuarie anul acesta, doamna ministru Raluca Turcan a făcut într-o conferință de presă și următoarea declarație:

“Să existe opțiunea pensionării la 70 de ani și această opțiune să fie cumulată cu optarea, după vârsta standard de pensionare, între pensie și salariul la stat”

Susțin această propunere și îi adresez felicitări doamnei Turcan. Măsura este corectă pentru oameni și necesară pentru finanțele țării. Măsura ar introduce flexibilitate pentru angajat și angajator. Mai mult, cred că măsura este benefică si din alte perspective, inclusiv din perspectiva calității competiției de pe piața muncii, dar nu intru aici în detalii.

Știu din propria experiență că măsura ar putea fi criticată pentru că, chipurile, are darul de a limita disponibilitatea locurilor de muncă pentru tineri. O astfel de critică nu este însă justă pentru că (i) angajarea nu ar trebui să se facă pe alte criterii decât competența și alte aptitudini și pentru că (ii) o economie care crește creează locuri de muncă. Sper că măsura propusă de doamna Turcan să nu fie întâmpinată cu rezistență bazată pe argumente greșite.

Cred în această idee de mai mult timp. Pe 8 decembrie 2019 am făcut această afirmație referitor la vârsta de pensionare:

“În câteva țări, vârsta la care se iese la pensie este relativ mare. Italia: 67 de ani; SUA: 67 de ani; Franța: 67 de ani; Islanda: 67 de ani; Israel: 67 de ani; Grecia: 67 de ani; Finlanda: 68 de ani”

Îmi dau seama că ideea mea de a muta vârsta de pensionare la 70 de ani va fi privită prost. Dar, treptat, acolo se va ajunge. În România am putea începe prin a lăsa vârsta de pensionare la 65 și să dăm prin lege opțiunea celor care pot și vor să muncească să iasă la pensie la 70 de ani. Asta ar fi un Pareto improvement (evident, în domeniile unde sunt condiții foarte grele de muncă ar funcționa excepțiile de la regulă).”
Am primit critica referitoare la potențialul măsurii de a limita locurile de muncă disponibile pentru tineri. Așa cum am menționat deja, critica are ca ipoteze greșite existența unei economii stagnante și a contraselecției pe piața muncii.

Lucian Croitoru
Lucian Croitoru este economist, profesor universitar de macroeconomie și consilier pe probleme de politică monetară al guvernatorului BNR, Mugur Isărescu. A activat în calitate de reprezentant al României la Fondul Monetar Internațional în perioada 2003-2007. Lucian Croitoru a fost premiat de Academia Română cu premiul P.S. Aurelian în 1995 și este Mare Ofițer al Ordinului Steaua României, cel mai înalt Ordin civil al României

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate