În 2016, am devenit părinte. Mă întrebam ce pot oferi lumii. Inevitabil am ajuns la același răspuns: Educație

Povestea proiectului Mendeleev.me începe în 2012 cu o echipă de patru tineri creativi, pasionați de software și tehnologii: Alexandru Kertesz, Victor Calomfir și Cristian Stama și subsemnatul. La vremea respectivă aceștia au fost subcontractați pentru dezvoltarea unor aplicații pentru muzeele “Petru Poni – Cernătescu” și “Mihail Kogalniceanu” din Iași. Și deși era pentru prima dată când lucram împreună ca echipă, am găsit rețeta colaborării perfecte: comunicarea.

Astfel am venit cu ideea ca pentru muzeul “Petru Poni – Cernătescu” să dezvoltăm o aplicație interactivă: Tabelul Periodic al Elementelor. Mai rămânea doar să alegem tehnologia cu care să o dezvoltăm și evident echipamentele.

Într-una din ședințele de brainstorming, am venit cu ideea să adaugăm și patru experimente chimice: simple, de efect, dar cunoscute de către toți elevii familiarizați cu materia chimiei. Și iată-ne puși pe treabă compilând informații despre toate elementele chimice, despre diferitele experimente dar și despre viața lui Dmitri Ivanovich Mendeleev însuși.

Nu ne-am simțit presați de deadline-uri, ba mai cu seamă am lucrat cu nostalgia anilor petrecuți în școală. Ne-am adus aminte de orele de chimie, de polimeri și fenoli, de “toceală”, de faptul că trebuia să căutăm prin manual informații despre elementele chimice și că uneori, în laboratoare, nu existau reactivi. Așa că am înțeles că visul nostru pentru o educație mai bună stătea în capacitatea de a inova și de a transpune în realitate minusurile sistemului educațional.

Și a venit și ziua inaugurării muzeului: o zi geroasă de iarnă în care toate păreau că au înghețat în timp. Renovat, cu aura unui aristocrat gata să iasă în lume, muzeul aștepta zgribulit politicienii titrați și capetele luminate din ministerul educației. Șușoteau că o să fie o inaugurare frumoasă și că aplicația își va pune amprenta în marele tablou muzeal. Dar, era prea frig pentru visele lor mărețe, pentru vizitatori și mai ales pentru educație.

Și uite-așa cu gustul amar al înfrângerii evidente, ne-am consolat cu ceai fierbinte, discuții mărunte de tot felul și aprecierile sincere ale curatorilor muzeului. Rapid a aterizat în brațele noastre și întrebarea: “Când implementați în școli acest tabel interactiv?”. Teribilă întrebare. Acest copil orfan numit educație era aruncat cu grație in brațele noastre.

Am fost politicoși și au divagat rapid cu o altă întrebare: “Știți doamnă ce am căutat noi la Viena săptămâna trecută?”

“Păi ce-ați căutat?” ne-a întrebat curioasă o doamnă curator.

“Păi să vă spunem noi ce-am căutat. Pe la 4 dimineața eram în hub-ul de transport mărfuri de lângă Viena. Așteptam cuminței în mașină începerea programului. Aveam de ridicat echipamentele destinate aplicației. Pe fundal, sunetele jocului colegului nostru Cristi. Avea clar o pasiune pentru bomboanele colorate dar mai ales avea ochii cât cepele. Se tot încuraja că va sta treaz până la începerea programului în hub. Am adormit cu toții și-am tras o porție zdravănă de somn reconfortant. Atât de bine-am dormit, că echipamentele noastre erau deja în tranzit către alt hub – cu destinația România. Cam scumpă cafeaua băută la Viena nu-i așa?”

Până la urmă echipamentele au ajuns în siguranță la Iași. Aplicația era și ea gata dar, nu tu inaugurare, nu tu vizitatori, nu tu fast, fursecuri și șampanie. Doar frig și liniștea de după lupta pierdută: cu vremea, cu ei înșiși, cu educația și sistemul. Ei și ce. Si-așa era urât afară. Copilul nostru digital avea casa lui acum și era timpul să ne îndreptăm către alte destinații. Au trecut ani buni peste noi și ne-am văzut fiecare în parte, de alte proiecte, de alți oameni, de alte locuri și povești. Dar mă gândeam la întrebarea curatorului.

În 2016, când aveam să devin pentru prima dată părinte, mă năpădeau tot felul de întrebări legate de viitorul copiilor, dar și de viitorul tuturor copiilor în general.

Mă întrebam ce pot oferi lumii în afară de lucrurile obișnuite. Inevitabil am ajuns la același răspuns: Educație.

“Educația celor șapte ani de-acasă și ceva în plus. Educația faptului că dacă vrei, poți. Că dacă ai un vis, trebuie să-l urmezi. Că orice gest mărunt poate schimba în bine viețile oamenilor. Că un eșec nu înseamnă sfârșitul unui drum, ci începutul altuia mai bun. Că idealurile înalte denotă responsabilitate și oferă un exemplu puternic celor din jur.”

Agile Flex Agency și noua sa echipă au remodelat proiectul prin iterații repetate. Toate sub egida unui slogan ce avea să dicteze viitorul proiectului: “Mendeleev.me – Modul distractiv de a învăța împreună chimia”.

Am folosit paradigma de “Design Thinking” pentru remodelarea proiectul, astfel încât acesta să devină un adevărat catalizator pentru digitalizare. Misiunea noastră este să educăm generațiile tinere cu ajutorul tehnologiei. Chimia este una dintre materiile fascinante iar valoarea sa este dată de calitatea actului educațional.

Credem cu tărie că educația trebuie să includă elemente care să stimuleze procesele cognitive vizuale și totodată să insufle elevilor plăcerea de a învăța.

Parcursul proiectului:

  • 2017 – Website-ul Mendeleev.me era lansat, fiind disponibil în limbile engleză și română
  • 2018 – Versiunea pentru iPad a aplicației de mobil era publicată în App Store
  • 2019 – Aplicația de mobil devenea disponibilă atât pentru iPhone cât și pentru iPad
  • 2019 – Aplicația a primit Premiul de Platină pentru cel mai bun design al unei aplicații de mobil
  • 2019 – La sfârșitul anului, website-ul era nominalizat de Awwwards pentru inovație web
  • 2020 – Atât aplicația de mobil precum și website-ul erau disponibile în 10 limbi: română, engleză, rusă, germană, franceză, italiană, spaniolă, turcă, chineză și japoneză.
  • 2020 – Aplicația de mobil a fost premiată de Coca Cola la WebStockAwards.

Proiectul a crescut organic datorită design-ului, suportului lingvistic, conținutului dar și feedback-ului oferit de utilizatorii din întreaga lume. Mendeleev.me pune la dispoziția tuturor elevilor, profesorilor și celor pasionați de chimie: 

  • Informații concise pentru toate elementele chimice
  • Un laborator virtual cu pachete interesante de experimente chimice și secrete gata să fie descoperite
  • Suport multilingvistic pentru limbile: engleză, română, germană, rusă, franceză, italiană, spaniolă, turcă, chineză și japoneză
  • “In memoriam Cernobîl”
  • Căutare rapidă și filtrarea informațiilor
  • PDF-uri descărcabile pentru fiecare element chimic
  • Galerii de prezentare și clipuri video
  • Suport pentru iPhone, iPad, toate browserele (inclusiv IE9) și ecrane cu rezoluții de până la 8K
    “Cu scop clar definit (educație prin digitalizare) proiectul a ajuns astăzi ceea ce ne imaginam că trebuia să fie încă de la început. Visul nostru a devenit realitate și ne dorim ca povestea lui să fie o sursă de inspirație și pentru alții”.

Informații interesante despre aplicația de mobil:

  • Experimentele chimice conțin și secrete amuzante
  • Un tap pe logo-ul Mendeleev în ecranele “Despre aplicație” și “Căutare” dezvăluie lucruri mai puțin știute despre viața tumultoasă a lui Dmitri Mendeleev
  • Experimentul “Cernobîl” este un tribut adus tuturor eroilor săi:
    – Acesta nu poate fi accesat direct, ci deblocat cu un cod pe care utilizatorul trebuie să-l descopere
    – După deblocarea acestuia, utilizatorul se află în situația de a apăsa sau nu pe legendarul buton AZ-5
    – La sfârșitul experimentului sunt prezentate informații fascinante despre tragedia de la Cernobîl

Statistici:

  • Website-ul este vizitat în medie de 600 de persoane în fiecare zi
  • În 2019 aplicația iOS era instalată pe: 70% telefoane și 30% tablete
  • În 2020 (trimestrul 2) procentele s-au inversat
  • Într-o singură zi aplicația dfee mobil a fost descărcată de 90,000 de utilizatori
  • România se află pe locul 19 în topul descărcărilor aplicației de mobil, dar pe locul 2 la vizitele pe website
  • China se află în topul descărcărilor aplicației de mobil

 

Luca Daniel Nicolae
Luca Daniel Nicolae este un profesionist cu peste 17 ani de experiență în domeniul IT si Head of Digital la Agile Flex Agency. Poziția sa în cadrul companiei asigură livrarea de soluții software la cele mai înalte standarde pentru partenerii din Elveția, SUA, Canada, Romania și nu numai. Cu pregătire solidă in AI, machine learning, software development si UX, Daniel este un ferm promotor al digitalizării în educație. Proiectele sale educaționale au obținut rezultate excepționale și au fost premiate atât in tara cât și in străinătate. Pe termen lung viziunea sa este este reprezentată de simbioza dintre inteligența artificială si procesele de predare utilizate în instituțiile de învățământ.

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate