Pandemia de coronavirus a reprezentat o oportunitate pentru a crește gradul de inovație al companiilor. Care sunt întrebările cheie pe care trebuie să vi le puneți în 2021 pentru a vă diferenția de competiție

În retrospectivă, 2020 a fost anul care ilustrează cel mai bine nevoia de inovare din istoria recentă, dacă excludem “sughițul” economic din 2008. Tranziția bruscă spre digitalizare, încetarea interacțiunii față în față și presiunea pusă pe supply chain au luat multe afaceri prin surprindere și rezultatele abia încep să se resimtă. Șomajul a crescut, investițiile majore, atât străine cât și interne, au fost amânate iar reticența generala afectează relațiile B2B.

Nu este o imagine tocmai plăcută, mai ales că România stătea extrem de rău la capitolul inovație dinaintea apariției virusului. Acum sper că mediul de afaceri a înțeles măcar că a avut loc o schimbare majoră, ireversibilă, de paradigmă și că vechiul model de management este depășit.
În fața incertitudinii actuale, obiectivele managementului ar trebui să trece de la câștigul într-un joc cu sumă zero, când cota de piață a unei companii crește doar când scade cea a unui competitor, către a crea ambidexteritate organizațională.

Ambidexteritatea organizațională presupune coordonarea dintre business-ul de zi cu zi, care produce flux de numerar și explorarea de noi oportunități ce vor deveni viitoare surse de fluxuri de numerar, prin intermediul inovației. Aici sunt 3 sfaturi pentru a ajuta managerii să navigheze această tranziție.

1. Ieși din birou (sau sufragerie, dacă lucrezi de acasă)

Acesta este unul dintre principiile de bază ale mișcării Lean. Managerii celor mai de succes companii petrec 30% din timpul lor explorând noi oportunități prin networking și reflectarea asupra cum pot depăși status quo-ul (Dyer et. al, 2011). Caută prin discuțiile cu stakeholderii să aduni cât mai multe insight-uri și să explorezi posibilități de creștere, nu să obții acces la resursele lor.
Acum este momentul să reevaluezi care sunt granițele produsului tău/ale industriei și să determini cum să le depășești. Scopul final al acestui exercițiu este să creezi noi piețe prin convertirea non-consumatorilor către produsele tale.

Întrebări cheie: De ce aleg clienții produsul tău pentru a-și rezolva problemele? Care sunt nevoile neadresate ale clienților actuali? De ce nu folosesc mai mulți oameni produsele tale? Cum îți poți modifica produsele astfel încât să fie folosite si de alte segmente de clienți?

2. Open Innovation – redistribuie resursele sau folosește din resursele altcuiva
Pentru a inova ai nevoie de o rețea de parteneri care să îți ofere un flux constant de informații despre clienți sau noi posibilități tehnologice. Aceștia variază de la clienți, furnizori, producători de sub-sisteme, și integratori de tehnologii, până la actori din alte industrii a căror tehnologie o poți adapta pentru cazul tău.
Poți să inovezi mult mai rapid folosind tehnologia sau rețeaua partenerilor printr-un model de preț de tipul “pay-per-use” sau procent din vânzările tale, decât să dezvolți totul de la zero. Open innovation este mai important ca niciodată, dată fiind viteza schimbării și nevoia de a itera versiuni ale produsului tău din ce în ce mai repede.

Un exemplu care îmi vine în minte este din industria HoReCa, care a fost și cel mai rău lovită de pandemie. Cum multe restaurante au fost închise sau au trecut pe regim “la pachet”, oare câți dintre managerii de restaurante s-au gândit să pună la dispoziția altor antreprenori spațiul neutilizat din bucătăria lor? Astfel ar fi generat mai multe venituri pe m2 de spațiu de producție, iar antreprenorii parteneri ar fi beneficiat de know-how și de lipsa obligației de a investi mult în resurse fixe.
Întrebari cheie: Care sunt actorii cu resurse valoroase pe care le pot împărți (canale de distribuție, tehnologii etc.)? Pe cine pot ajuta eu, punându-le la dispoziție resurse non-strategice ca să îmi diversific veniturile?

3. Indicatorii de performanță și motivarea angajaților
Managerii cu viziune trebuie să înțeleagă că rolul lor este cel de facilitator, nu de “șef” care elaborează un plan pe care colegii trebuie să îl execute. După cum spuneam și la început, câștigul nu trebuie perceput ca un joc cu sumă zero, iar companiile inovative sunt cele care gândesc altă poziționare în piață sau chiar creează piețe noi. Cu alte cuvinte, nu te bate pe același os cu toate celelalte companii, ci sapă în altă parte unde vei găsi un os mult mai mare și nu vei știi decât tu de el, la început. Sună bine, nu?

Pentru asta trebuie să pui la dispoziție angajaților un cadru și timp să exploreze noi posibilități de creștere. Nu trebuie să motivezi inițiativele organice prin bani, ci prin a încuraja angajații să lucreze și la proiecte care îi pasionează pe ei. Dacă o inițiativă pare interesantă, redirecționează resurse către ea, fie eliberează puțin timpul unor colegi din alte departamente pentru a lucra la inițiativă, alocă un buget pentru un prototip, investește în ședințe de pregătire cu un consultant.
Ține minte că indicatorii de performanță măsoară și răsplătesc productivitatea activității de zi cu zi. Nu poți cere oamenilor de vânzări să înțeleagă nevoile ascunse ale clientului dacă tu îi impui un număr mare de vizite pe zi și îl răsplătești prin bonusuri dacă vinde mai mult. Ca să ai un profit bun la sfârșit de an, nu înseamnă numai să storci cât mai multă productivitate din procesele actuale, ci și să găsești noi surse de valoare pentru client.

Dacă nu iei asta în calcul, în cazurile fericite, angajații își vor rupe din timpul propriu pentru a dezvolta ideile, dacă sunt cu adevărat pasionați de ele. Se poate întâmpla și opusul, ideea moare și angajații devin atât de frustrați cu mentalitatea conducerii încât refuză să mai propună vreo altă idee.
Întrebări cheie: Cum pot stimula creativitatea colegilor? Cum să aleg ce proiecte să dezvoltăm din cele propuse? Oare procesele interne actuale se concentrează doar pe modul uzual în care ne desfășurăm activitatea și împiedică inovația din interiorul companiei?

Acestea sunt câteva sfaturi importante de care ar trebui să ții cont în 2021, în primul rând pentru a asigura supraviețuirea business-ului tău. Mai departe, e important să privești spre noi surse de avantaj competitiv.

Sergiu Ropotă
Sergiu este pasionat de managementul inovației. În urmă cu 3 ani, pe când era încă student, a început o carieră în consultanță. A lucrat cu o varietate de companii multinaționale, IMM-uri și ONG-uri, punând accentul pe descoperirea de noi idei profitabile. În prezent, ajută companii românești să găsească surse de avantaj competitiv și să reducă incertitudinea procesului de inovație.

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate