Cele 10 incertitudini ale echipei de management în perspectiva anului 2021. Ce va face diferența

Sărbătorile chiar și în condiții de pandemie, aduc în companii bucurie și vânzări. De două ori bucurie adică! În schimb, perspectiva anului 2021 este mai degrabă un coșmar. Chiar și acum de Crăciun când toate parcă s-au mai liniștit, întocmirea bugetului obligă la anticiparea unor variabile cu evoluție incertă și perspective nefavorabile. În acest sens chiar următoarele luni, primul trimestru din 2021, reprezintă o adevărată piatră de încercare.

Desigur vorbim de un plan de afaceri responsabil și nu de o abordare copy-paste la bugetul anului 2020 ponderat cu un anumit procent (de exemplu 30%). Această abordare ar pune un buget pe masă și astfel ar scăpa de tema pentru acasă. Dar nu și de problemă. Vorbim despre un ghid realist al managementului afacerii în vremuri de incertitudine. Estimarea volatilității posibile a elementelor cheie, a fiecărei amenințări și oportunități în parte ar putea aduce protecție sau crea avantaje competitive, ar conserva succesul și cine știe, în situații adverse ar aduce poate chiar salvarea.

Care sunt principalele surse de incertitudine în preocupările multora?

1. Câți clienți solvabili au rămas în picioare? Mulți deja au dificultăți. Oricum vânzările în primele luni din an scad deoarece cumpărătorii își epuizează resursele în sărbătorile de iarnă. Apoi își amână cheltuielile până la primele lor încasări.

2. Tendința populației din 2020 de creștere a economiilor în bănci este o confirmare a îngrijorării legată de viitor care se transformă în abținerea de la consum. Adică o parte ar avea cu ce să cumpere, dar nu mai vor.

3. Dependența de furnizorii capabili să-și onoreze cu promptitudine, la timp și integral obligațiile. Bineînțeles, daca se va ajunge la situații extreme, ar ajuta ca aceștia să-și înfrângă egoismul și să-și pondereze lăcomia.

4. Sănătatea clienților a furnizorilor și a angajaților s-a dovedit a fi o condiție nou intrată pe lista previziunilor în afaceri! Pandemia continuă, situația actuală ca și perspectivele valului 3 poartă în continuare toate însemnele unei mega-probleme. Chiar dacă distribuția vaccinului vă fi impecabilă și eficiența sa de necontestat, acesta va produce efectele dorite doar peste un timp. Probabil chiar 6 luni sau mai mult.

5. Lichiditatea rămâne un subiect cheie. Încasările trebuie să aibă loc la timp iar cheltuielile trebuie să fie stabile și previzibile pentru a putea asigura fluxuri de monetar pozitive și continue. De încasări am vorbit mai sus cu îngrijorare. Volatilitatea cheltuielilor însă se referă la variația costurilor cu achizițiile de la tot felul de furnizori. Inclusiv de la cei de utilități sau carburanți unde putini pot pune problema negocierii sau ridica pretenția unei piețe perfecte. Tot aici trebuie sa nu uităm, deși oricum nu am fi lăsați sa greșim astfel, de obligațiile fiscale. Și acestea pot fi din păcate volatile. Sau de presiunea pe cheltuielile cu salariile și costurile asociate acestora. Aici se adaugă și diverse beneficii, cheltuieli de recrutare, training și toate celelalte pe care le implică un anumit număr de salariați. Deloc liniștitor adică.

6. Colac peste pupăză, traversăm și o perioada de re-așezare politică în urma alegerilor. Aceasta face perfect posibilă diferite alternative pentru executiv și pentru măsurile economice promovate. Aceste puzzle-guverne cu toate bunele intenții și priceperea necesara dar aflate sub presiuni de tot felul și viziuni uneori buimăcitoare vor putea produce schimbări cu consecințe directe pentru managementul de nivel microeconomic. De exemplu creșterea salariului minim pe economie ar ajuta bugetul de stat cu venituri, ar reduce poate exodul de forță de muncă și ar stimula consumul dar la nivel micro, ar fora rapid și sigur noi găuri sporind deficitul de cash al oricărui angajator.

7. Afacerile sunt sensibile și la modificările în plan extern, care afectează toate țările membre UE. Știți ce am pățit la fiecare nouă criză, pentru că valurile iscate în larg cresc în amplitudine și forță distructivă la țărm.

8. Instabilitatea macroeconomică: deficitul bugetar din 2020, deficitul comercial și al balanței de plăți externe, rata șomajului sau ritmul investițiilor aduc presiuni care până la urma se transformă în schimbări din politicile guvernamentale și economice.

9. Nu în ultimul rând orice activitate economică este sensibilă la schimbările care pot apărea în propriile resurse (să nu uitam triada clasică muncă – active – capital)

10. În fine hazardul, neprevăzutul „comme a la guerre”. Adică este nevoie de rezerve și provizioanele a căror dimensionare rezonabilă este acum pe cât de intuitivă pe atât de irealizabilă intru cât finanțarea acestora este adeseori utopică.

Fiind în mod explicabil preocupați să administram volatilitatea pieței și incertitudinile din factori externi scăpam din vedere un factor volatil de cel mai mare impact aflate în propria gestiune.
Activul cel mai de preț al oricărei companii: angajații! Tot ei se află însă de obicei și la originea tuturor dezastrelor. Ei sunt cheia de boltă a succesului. Dar și a eșecului! Merită să începem cu ei! Activele fixe și circulante sunt în general asemănătoare la toți concurenții, banii arată la fel pentru toți! Oamenii însă, priceperea și mai ales comportamentul lor fac diferența. Impactul pandemiei și al telemuncii, impactul unei fluctuații de personal semnificative, a unui angajament scăzut, comportamente neproductive sau neglijente toate acestea duc la volatilitate, pierderi, neplăceri și chiar conflicte în relațiile de muncă dar și cu clienți, furnizori, autorități sau alți terți.

În acest context dominat de incertitudine și amenințări este firesc ca managementul de top să își dorească puțin control și certitudini. Acest lucru este însă valabil și pentru toți ceilalți. De la furnizori la clienți. Toată lumea își dorește garanții și puncte de sprijin stabile. Ceea ce se poate controla cel mai sigur este stabilitatea din interior, propriile volatilități.
Fiecare participant la această interdependență sistemică aduce un plus de stabilitate situației prin propria stabilitate. Iar în vremuri de incertitudine a oferi stabilitate este un important avantaj! Cum s-ar spune, un important avantaj competitiv!

Bogdan Mihai
Bogdan Mihai
Bogdan s-a format în banking unde timp de 25 ani a activat în piețele monetară și valutară, piața companiilor corporate, commercial sau retail sau a persoanelor fizice, dar si ca dezvoltator de soluții sau produse Are aproape tot atâta experiența în acest domeniu, ca manager de oameni, risc, proiecte sau de linii de business. Din 2017 Bogdan s-a îndreptat spre consultanță unde leagă experiența sa din domeniul financiar bancar cu cea a relațiilor interumane si de afaceri.

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate