Pentru antreprenorii români cu afaceri e-commerce documentarea și găsirea celor mai bune strategii de promovare online reprezintă o adevărată provocare. Informația completă, actuală și acționabilă este esențială pentru succesul unei afaceri online. Însă, pe cât este de importantă, pe atât este de dificil de obținut.
Motivele sunt multiple. Un antreprenor care conduce o afacere este deja foarte ocupat cu managementul acesteia, de la furnizori și stocuri la livrare și serviciul clienți. De asemenea, trebuie să fie atent la concurență, să se asigure că totul este în regulă din punct de vedere fiscal și să găsească cei mai buni angajați pentru afacerea sa.
În același timp, resursele umane sunt de cele mai multe ori limitate. Mulți sunt antreprenorii care nu au în echipă un specialist în marketing online. Nu mai vorbim despre faptul că, pentru rezultate optime, ai nevoie de competențe diverse pentru a-ți promova afacerea: SEO, PPC, Social Media, e-mail marketing, greu de reunit în sânul unei echipe mici.
De aceea, mulți antreprenori sunt nevoiți să gestioneze singuri promovarea online sau să facă apel la o singură persoană care să se ocupe de tot, cu limitările pe care acest lucru le presupune. Toate acestea fac să existe o nevoie pregnantă de informație din domeniul marketingului online care să fie adaptată pieței din România, la zi, completă și ușor de înțeles.
În momentul de față proprietarul de afacere online care vrea să afle informații concrete din domeniul marketingului digital este nevoit să se bazeze pe surse străine, în limba engleză, precum PPC Hero, Search Engine Land, Search Engine Watch, Hubspot Blog sau Search Engine Journal.
Deși aceste site-uri conținut foarte multă informație de calitate, dezavantajul este că aceasta este creată pentru piețele din Occident, mai mature și mai avansate decât piața din România.
Un alt dezavantaj este că articolele sunt în general destul de tehnice și greu de înțeles de un începător. Bariera limbii nu trebuie subestimată. Între a vorbi limba engleză la un nivel acceptabil, așa cum o fac ce mai mulți dintre cei ce lucrează în domeniul e-commerce din România, și a înțelege un text complex și tehnic este o diferență mare, ce poate pune probleme multora.
O altă soluție este să facă apel la sursele românești, dintre care cele mai importante sunt blogurile publicate de agențiile de marketing digital. Problema este că mare parte din acest conținut este creat în primul rând pentru o mai bună poziționare SEO și pentru a atrage clienți potențiali, iar mai puțin pentru a răspunde în detaliu nevoilor cititorilor. Lucru care este, de altfel, de înțeles, interesul agențiilor este să atragă clienți noi și să își crească cifra de afaceri.
Asta face ca antreprenorii români să facă greșeli de bază, care îi fac să piardă vânzări. Există încă, din păcate, magazine online care nu au un CRM funcțional, prin care să se ocupe de serviciul clienți, sau care nu fac tracking-ul vânzărilor și al conversiilor. Există și cazuri mai grave, de instituții financiare cu prezență online care se folosesc de tool-urile Google Drive pentru colaborare internă, fără a securiza suficient informațiile confidențiale și sensibile ale clienților. Sunt exemple reale, și nu sunt singurele.
Conținutul de bază, ABC-ul promovării online, lipsește, sau este condiționat de achiziționarea unor cursuri, ori de colaborarea cu o agenție. În condițiile în care bugetul unei afaceri la început de drum este adesea limitat, iar profitabilitatea încă greu de atins, acest lucru poate reprezentă o frână pentru mulți antreprenori. Vestea bună este că există un portal care încearcă să răspundă exact acestei nevoi: Expert Marketing Online
Site-ul a fost lansat la jumătatea lunii septembrie 2020 și își propune să ofere articole, ghiduri și analize din domeniul marketingului digital: PPC, SEO, Social media, optimizarea ratei de conversie. Conținutul se dorește a fi complet, actual și ușor de înțeles, oferind în același timp informații concrete și gata de pus în practică. Tot conținutul poate fi accesat gratuit, fără niciun cost pentru cititori. Feedback-ul inițial a fost mai mult decât încurajator: peste 4000 de vizite, numeroase comentarii pozitive, comentarii și înscrieri la newsletter. Toate astea fără niciun fel de buget de promovare și fără sprijin din partea unei agenții de marketing sau a unui grup editorial.
Iată încă o dovadă în plus, dacă mai era nevoie, că există o mare cerere pentru conținut de calitate, în limba română și scris pentru antreprenorii români. Din păcate nu avem suficient și nici proiectele care să-l ofere nu sunt suficient de numeroase. O problemă este, desigur, monetizarea unui astfel de site. Crearea unui site are un cost, crearea conținutului este dificilă, fiind nevoie de mult timp de documentare, iar marketerii cu experiență, cei mai în măsură să împărtășească informații practice din experiența lor, preferă să lucreze pentru agenții sau clienți in-house.
În aceste condiții, faptul că conținutul disponibil în acest moment în mod gratuit nu este suficient, atât cantitativ cât și calitativ, nu este o surpriză. Conținutul plătit este, de cele mai multe ori, de mai bună calitate, dar vine cu inconvenientul costului. Din păcate, până nu vom găsi o soluție de monetizare adecvată pentru creatorii de conținut, este greu de crezut că această situație se va îmbunătăți, cu toate inițiativele individuale de pe piață.