Piața de capital oferă acces la finanțare și guvernanță de calitate!
Asociația CFA Romania susține demersurile de dezvoltare ale pieței de capital, pentru a permite diversificarea surselor de finanțare ale companiilor. Piața de capital poate atrage investitori care să ofere finanțare, în condiții de lichiditate. Așa cum o arată experiența țărilor din fostul bloc comunist, cea mai rapidă măsură este listarea companiilor de stat, pachete minoritare, atunci când condițiile de listare sunt favorabile. Piața de capital din România are nevoie de măsuri rapide, iar listările aduc beneficii prin creșterea calității guvernanței corporative și a lichidității. Acestea vor atrage la rândul lor investitorii privați locali și internaționali, vor crea noi oportunități pentru finanțare, reprezentând alternative pentru investiții și economisire pe termen lung pentru populație.
În același timp, listările unor pachete minoritare aduc venituri imediate acționarului principal, statul român, precum și venituri constante sub forma dividendelor la nivelul participațiilor deținute în continuare, întrucât în companiile listate investitorii așteaptă de regulă dividende.
Proiectul de “Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică”, adoptat de Senat în data de 19 mai a.c., care prevede interzicerea, “pentru o perioadă de doi ani, a înstrăinării participațiilor statului la companiile și societățile naționale, la bănci, precum și la orice altă societate la care statul are calitatea de acționar, indiferent de cota de participație deținuta” poate afecta dezvoltarea pieței de capital din România și nu ajută recuperarea economiei în acest an greu încercat de pandemia COVID-19, dar și în următorii ani.
Considerăm că există riscul ca propunerea legislativă să se dovedească contraproductivă și susținem că nu trebuie avansată fără studii de impact dezbătute public și fără a avea în vedere consecințele acesteia în întreaga economie. Este de dorit să se evite situații similare unor proiecte avansate în ultimii ani, în sensul în care anumite reglementari au avut nevoie de modificări ulterioare – unele dintre ele de mai multe ori – pentru a elimina inadvertențele sau consecințele dezastruoase (a se vedea OUG 114/2018), ori chiar încălcarea directivelor europene în domeniul legiferat.
România are nevoie de instrumente de finanțare sigure, facile și accesibile astfel încât să poată să fie susținută economia pe termen scurt și mediu. Piața de capital în general și Bursa de Valori București în particular, sunt instrumente cheie în acest demers. Toate țările dezvoltate au piețe de capital puternice. Listarea unor participații minoritare în companiile de stat nu atinge în niciun fel “protejarea intereselor naționale în activitatea economica”, ci dimpotrivă, oferă un cadru în care companiile respective să devină mai performante, să câștige o vizibilitate sporită pentru mediul de afaceri și să contribuie la o creștere economică sustenabilă în România.
Considerăm inoportun să se îngrădească legislativ pe o perioadă arbitrară (doi ani) și exhaustiv posibilitatea tranzacționării libere a unor active deținute de Statul Român. Protejarea intereselor economice ale Statului Român în contextul economiei de piață trebuie realizată prin implementarea celor mai bune practici financiar-economice aferente tranzacțiilor de tip M&A (înțelese ca fuziuni, achiziții, listări) și nu prin măsuri legislative atipice.
Mesajele Statului Român trebuie să fie unele încurajatoare pentru investitorii locali și cei străini deopotrivă, concentrate pe o comunicare constantă care să permită găsirea acelor momente oportune pentru inițierea unor oferte publice. “Înghețarea” pieței de capital venită după “înghețarea” economiei din cauza crizei COVID-19, generează o problemă de credibilitate asupra posibilității României de a continua să atragă investiții străine directe, investiții de capital și resurse pentru finanțarea economiei.
Niciun stat nu se poate dezvolta sustenabil fără o piață de capital puternică, lichidă și diversificată. Listarea pachetelor minoritare în companiile de stat este și trebuie să fie în continuare prioritară din 3 motive: dezvoltarea pieței de capital prin listarea de noi companii, creșterea performanței acestor companii ca urmare a cerințelor de guvernanță corporativa și venituri în plus la bugetul de stat.