VUCA este noul termen la modă în mediul de afaceri, un termen care este, așa cum și altele înaintea lui au fost, ca o sabie cu două tăișuri. În același timp poate fi scânteia pentru a începe transformarea organizațiilor pentru a deveni mai eficiente. Organizațiile pot deveni mai agile și mai proactive. VUCA poate fi și răspunsul pentru toate eșecurile pe care le înregistram în activitatea zilnică. Până la urmă e decizia fiecăruia dintre noi dacă dăm vina pe context și plângem sau înțelegem și schimbăm strategia. Momentul prezent, care ne-a dat lumea peste cap a dus la conștientizarea și mai clară a contextului VUCA în care trăim.
„Efectul razelor gamma asupra anemonelor” este un film din 1977 despre viața plină de întâmplări, neprevăzut și haos a unei familii disfuncționale
Titlul a devenit explicație generala pentru toate lucrurile care nu se întâmplau cum ne doream și pe care nu le puteam controla, în grupul de prieteni alături de care mi-am petrecut adolescenta si tinerețea. Am avut aceeași senzație când am observat că efectul VUCA asupra mediului de afaceri este prezentat ca explicația pentru neplăcerilor antreprenorilor.
Până la urma nu vorbim de un termen demn de un Nobel pentru economie. Vorbim doar de un acronim folosit de armata americană, pentru a defini situația globală la finalul războiului rece.
Cum a devenit mediul de afaceri unul demn de acest acronim este o alta poveste, pentru vremuri mai liniștite, când vom putea sa analizăm unde am greșit. Pentru a trăi însă în prezent, sau mai bine zis pentru a supraviețui, e bine să înțelegem ce ni se întâmpla și cum putem sa depășim barierele.
VUCA este un acronim pentru Volatilitate, Nesiguranță (Uncertainty), Complexitate și Ambiguitate
Este definiția în patru planuri a lumii în care afacerile luptă pentru profit, eficiență și piață. Dificultatea apare din cauza că este imposibil să construiești un plan care să răspundă ci trebuie să dezvolți patru direcții ca răspuns celor patru provocări. Răspunsul este tot VUCA – Viziune, Înțelegere (Understanding), Claritate, Agilitate.
Volatilitate
Vorbim despre viteza cu care se întâmpla schimbări în mediul de afaceri și în lume, în general. Cu cât mai volatil cu atât mai rapid se întâmpla schimbările și cu atât mai dramatice sunt efectele. Imprevizibilitate și instabilitate sunt senzațiile pe care le trăim.
Răspunsul este viziunea clara și simplă, pe înțelesul organizației, care să devină un far călăuzitor prin haosul din jur. Evenimentele din piață nu pot fi controlate. Tot ceea ce poți face ca lider este să păstrezi direcția, să oferi scop și să creezi motivația necesară pentru ca organizația sa își mențină drumul drept.
Nesiguranță
Devine din ce in ce mai greu sa facem previziuni și estimări despre viitor. Sistemul vechi de planificare nu mai funcționează. Statisticile și evenimentele istorice își pierd rapid din relevanta. Cu cât mai mare nesiguranța cu atât mai mare greutatea de previziune
Cu cât înțelegem mai repede, cu atât mai repede vom reuși sa înțelegem și unde ne-a dus curentul.
Complexitate
Numărul factorilor pe care trebuie sa ii luăm în calcul a crescut exponențial în ultima perioada. Este din ce în ce mai complicat să luam decizii. Analizele pe baza cărora motivam deciziile nu mai sunt la fel de exacte. Este din ce în ce mai dificil de identificat drumul prin mijlocul tuturor acestor decizii.
Rolul liderului este să aducă, claritate în cadrul organizației, să se concentreze doar pe ceea ce contează și să identifice acele locuri unde este eficient sa utilizeze din energia și resursele organizației.
Ambiguitate
Fiecare situație are mai multe fețe și unghiuri din care poate fi privită. Nu se mai poate gândi în termeni de alb și negru, e nevoie sa acceptăm și nuanțe de gri. Avem nevoie de curajul de a face greșeli pentru a învăța din ele. Ambiguitatea apare când informațiile sunt incomplete și neclare iar rolul liderului este sa umple găurile de informație.
Un lider care lupta cu ambiguitatea va fi agil, adaptabil si va crea o cultura care da puterea de a lua decizii si oamenilor din organizație, cu asumarea greșelilor împreuna. E nevoie de inovare în organigramă și acțiuni, de eliminare a sistemului ierarhic clasic.
Oricare ar fi strategia aleasă, în baza celor patru direcții de răspuns, este important de reținut că totul depinde de lider și de trasarea unui program de transformare a companiei din real în ideal. Peter Drucker a spus “Cultura mănâncă strategia la micul dejun, excelența operaționala la prânz și restul la cina”. Iar singurul lucru care poate influenta cultura este liderul. Pentru asta avem nevoie de lideri VUCA. Lideri cu viziune, care înțeleg realitățile ce iî înconjoară, au o imagine clara despre ceea ce au de făcut. Liderii înțeleg că e nevoie să devină adaptabili și agili pentru a reuși.