adplus-dvertising

Ce pensie vom avea în condițiile în care sistemul de pensii de stat este nesustenabil pe termen lung?

Despre sustenabilitatea sistemului public de pensii

În martie 2018 Institutul National de Statistică a publicat ultima actualizare a unei analize, (cu date aferente finalului anului 2015) privind datoriile aferente sistemului de pensii din Romania, atât cele aflate în plata, cât și cele ce vor fi datorate persoanelor active în prezent. Conform scenariului de baza publicat de INS, la nivelul finalului anului 2015, datoriile aferente plăților viitoare de pensii publice erau de 1295 de miliarde de lei (aproximativ 288 miliarde EUR, la cursul de schimb EUR/RON din 2015). Sau 180% din PIB-ul aferent anului 2015. La acel moment, valoarea punctului de pensie era de 830 lei. Ulterior, aceasta s-a majorat la 1100 lei (majorare de 32,3%), și conform actualelor prevederi legislative, va atinge 1800 lei (care reprezintă o majorare cu 117% față de valoarea din 2015). La momentul aplicării acestei creșteri a punctului de pensie, practic, valoarea datoriilor viitoare ale sistemului public de pensii se va majora (utilizând cursul EUR/RON actual) cu încă 320 miliarde euro, și va tinde către 600 miliarde euro. Deci, de aproape 3 ori PIB-ul aferent anului 2018. Spre comparație, datoria publica a României este în prezent în jur de 35%.

În același timp, în România se manifestă două trenduri demografice:

  • Scăderea natalității, care conduce la un spor natural negativ. Conform estimărilor ONU din 2017, acest spor negativ va ajunge la nivelul anului 2020 la 120 mii/an.
  • Migrația: Romania înregistrează a doua cea mai mare migrație din lume după Siria.

În aceste condiții, conform estimărilor ONU, la nivelul anului 2050, populația României va ajunge la aproximativ 15,7 milioane de locuitori, în condițiile asumării unei migrații nete intre 2015 si 2050 de numai 425 mii locuitori.

Mai mult, în perioada 2025 – 2035 se va înregistra un vârf de pensionari, a generației numită “a decrețeilor”.

Deci, în aceste condiții:

  • Se va înregistra o creștere accelerată a cheltuitelor cu pensiile, generată atât de creșterea numărului de pensionari cât și de majorarea punctului de pensie.
  • În condițiile reducerii populației active cauzată de migrație și sporului negativ.

Ca urmare, există un risc semnificativ ca sistemul public de pensii sa nu poată fi susținut în forma actuala, adică vârsta de pensionare, plan de creștere a punctului de pensie, contribuții de asigurări sociale. Probabil se va opta intre un mix al celor trei parametri menționați anterior, și anume:

  • Majorarea vârstei de pensionare. Acesta este un trend care deja se observa la nivel international. Și/sau
  • Creșterea mai lentă (sau menținerea constantă) a punctului de pensie. În general, la nivel international, o pensie publică asigură doar un nivel minim de venituri. Și/sau
  • Creșterea taxării pentru populația activă (prin contribuții de asigurări sociale).

În Romania, taxa curentă aferentă sistemului public de pensii este de 21.25%. La un calcul simplu, fără a lua în calcul valoarea în timp a banilor, o persoană activa este taxata cu 21.25% din salariu pentru sistemul public de pensii, pentru o perioada de 35 de ani iar apoi primește ca pensie aproape 45% din salariu. În aceste condiții, primește în jur de 55%-60% din suma contribuita pe parcursul vieții active. Dacă este luată în considerare și valoarea în timp a banilor, suma primită (ca procent din contribuții) este și mai mica. Mai mult, în caz de deces al contributorului, banii cotizați la Pilonul I rămân (sunt proprietatea) statului (acesta neavând nicio obligație fata de moștenitori). Astfel, contribuțiile de asigurări sociale sunt de fapt o taxa (pe munca), nu un beneficiu pentru contributor.

Din aceasta cauza, a nesustenabilității pe termen mediu a sistemului public de pensii, a fost înființat, acum aproximativ 12 ani sistemul privat – Pilon II de pensii, unde banii acumulați (și individualizați) sunt proprietatea contributorului și sunt investiți de către administratorii fondurilor de pensii (randamentele acestor fonduri au fost semnificative de la înființarea sistemului). Mai mult, contul de Pilon II, fiind proprietatea contributorului, în caz de deces al acestuia este transmis automat moștenitorilor. Din păcate, în încercarea guvernului anterior de naționalizare a fondurilor acumulate în sistemul privat de pensii (vă mai amintiți de OUG 114/2018?), procentul din contribuții alocat Pilonului II a fost redus, (pentru a se acoperi deficitul bugetar) și în prezent este prea mic pentru a asigura independența financiară a contributorului la pensionare.

Ce e de făcut?

Conștientizarea că independența noastră financiară la pensionare depinde de acțiunile (de economisire și investiții) pe care facem în perioada activă. Iar o abordare prudenta, pentru o persoana aparținând generației X sau mai tânăra, în planificarea economisirii este  sa pornească de la premisa că, la momentul pensionării sale, pensia publica, în cazul în care va mai exista, îi va asigura condiții minime de subzistenta și o va primi de la o vârstă mult mai înaintată decât în prezent. Prin urmare, ar trebui sa pornească de la premisa ca aceasta va fi inexistentă.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Project-E și pe Google News

Adrian Codirlașu, CFA
Adrian Codirlașu, CFAhttp://adriancodirlasu.net
Adrian Codirlașu, CFA, este un profesionist cu peste 20 de ani de experiență în sistemul financiar. Adrian deține certificarea CFA din anul 2006 și titlul de Doctor în Economie cu specializarea în finanțe internaționale. Adrian are o experiență de peste 8 ani în managementul riscului și de cinci ani ca Senior Options Dealer în sistemul bancar și este Profesor asociat al Școlii Doctorale de Finanțe Bănci – DOFIN, în cadrul cărora predă materii precum piețe financiare, instrumente derivate și managementul riscului. În ultimii 10 ani Adrian a fost membru al Comitetului Director al CFA România și în perioada 2009 – 2011 a fost Președintele acestei asociații. Din decembrie 2015 Adrian este președintele CFA Romania. Intre 2011-2013 Adrian a fost președintele Asociației Analiștilor Financiari-Bancari din România. De asemenea, Adrian a ocupat poziția de economist senior în cadrul departamentul de cercetare din cadrul Băncii Naționale a României pentru aproape 6 ani.

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate