adplus-dvertising

Cred că imaginația noastră nu este pregătită pentru ce se întâmplă

Ultimele săptămâni au venit cu restricții, măști, substanțe dezinfectante, miros de clor și mult zgomot.
Da, multe materiale de presă din al căror titlu nu lipsesc cuvintele Covid, coronavirus, criză, China, Wuhan și pandemie. Mi-am propus ca atunci când scriu un material, să nu mai aibă în titlu niciunul dintre cuvintele de mai sus.

În tot acest timp, ordonanțele militare curg, fiecare dintre ele modifică ceea ce nu funcționa bine în precedenta, așa am ajuns la ordonanța numărul 9. Vor urma ordonanțele cu numărul 10, 11? Aș paria că da.

Pe paginile Facebook aparținând partidelor, multă demagogie. Modul de comunicare include poze. Poza, sigla partidului, un îndemn revoluționar și problema-i „rezolvată”. Nu lipsesc medicii, membri ai partidului respectiv, alături de sigla formațiunii politice. Minunat, înainte de a fi oameni, contează calitatea de membru de partid. Nu, nu vor să politizeze situația în care ne aflăm… Mda.

Imaginile de impact includ, de asemena, fotografii cu bușteni. Partidul nu ne spune dacă este o activitate legală sau ilegală, însă modul de prezentare indică infracțiuni surprinse fotografic. Și știu că este un subiect sensibil pentru români. Lipsește poza partidului? Nu, este acolo, în colțul din dreapta jos.

Între timp se mai votează și câte un proiect economic populist, în Parlament, căci nu-i așa, când se pot „împușca” voturi mai bine decât acum? Ne gândim la viitor. Nu.

Pe de altă parte, formațiuni politice ce au condus România, într-o formă sau alta, începând cu 2012, cu o scurtă pauză în 2016, s-au ridicat gălăgios, oferind sfaturi despre cum ar trebui să funcționeze economia și ce soluții ar trebui aplicate pentru ca aceasta să se redreseze. Stimați domni, cuvintele deficit bugetar, deficit comercial, creștere pe consum și datorii, vă spun ceva?

Să fie de râs, să plângem, să ignorăm, să ripostăm, ce putem face? Ar trebui să trecem prin filtrul gândirii calitatea informațiilor cu care suntem bombardați mediatic. Acest mod de a comunica este o bătaie de joc la adresa noastră, a tuturor, indiferent ce simpatii avem. Pozele nu vor salva România, deși unii consideră că aceasta este o strategie bună.

Vorbeam cu un bun prieten despre zgomotul din aceste zile, îl citez:

„Știm deja din propria experiență de viață că lucrurile bune, temeinice, care rezistă în timp nu se pot produce peste noapte. E nevoie de muncă, determinare, consecvență și onestitate. Chiar și așa, asta nu ne împiedică să le cerem politicienilor ajunși în funcții de decizie ieri, să rezolve alaltăieri probleme care trenează sau au fost stricate de 10, 20, 30 de ani.

În consecință, de cele mai multe ori, cu prima ocazie, îi votăm direct sau indirect (prin pasivitate și absenteism) pe politicienii care nu au nici o problemă să promită mințind cinic și grosolan, minuni. Să nu fiu înțeles greșit: e de esența democrației și a unei societăți normale să stai cu ochii “ca pe butelie” pe politicianul ajuns la putere. Pentru că nu știi când o ia razna.

Dar, pe de altă parte, să aștepți și să ceri minuni peste noapte de la alți oameni, oricât de bine pregătiți și bine intenționați ar fi, înseamnă să ignori cu desăvârșire propriile experiențe de viață și să te cufunzi cu voluptate în acceptarea faptului că vei fi mințit, batjocorit, ignorat, desconsiderat”.

După 30 de ani, am ajuns să fim impresionați de poze, discursuri sforăitoare, îndemnuri demagogice și sfaturi populiste. Asta ne dorim? Căci dacă asta ne dorim, asta vom avea.

Legat de politică, oamenii tind să generalizeze și să arunce cu lături, indiferent dacă sunt conectați la realitatea zilei sau nu. Acest lucru trădează lipsa educației, frustrare, dar și lipsa de implicare, precum și neputința de a alege și de a-și asuma. Să stai pe margine și să nu faci nimic, niciodată, în afară de a comenta pe Facebook sau într-un grup restrâns de aplaudaci, este ușor. Să te implici, asta o putem face cu toții, dar o facem? Nu, pentru unii a te implica este sinonim cu a comenta mult, prost și fără efect. Pozele cu sigla partidului au un efect asupra acestora.

Așa îmi explic cum de văd pe Facebook analize geopolitice, geostrategice, efectuate la nivel planetar. Cei ce comentează pe baza acestui subiect nu pot enumera vecinii României, dar pot trage concluzii legate de sferele de putere, la nivel planetar. China a devenit liderul planetei, Statele Unite au pierdut statutul de putere mondială, căci China a avut o strategie inteligentă, prin care au reușit să preia frâiele leadership-ului mondial. Întrebare: „Cu ce vă ocupați, stimată domnișoară geopolitician?”. Răspuns: „Pun unghiuțe cu gel”.

Pe străzi, sirene, semafoare care nu funcționează și mulți cumpărători de produse, conform punctului 2 de pe declarația pe propria răspundere, dar și organe ce amendează în toate direcțiile, căci nu-i așa, suntem cu toții potențiali infractori, doar vigilența acestora poate salva România din ghearele nelegiuiților. Unora le pică „mânușă” această stare de urgență, pot arăta, în sfârșit cine este șeful. Pe pagina de Facebook a respectivei instituții, mesaje ironice, prin care suntem informați că „nu avem normă de amenzi, dar în caz că termină procesele-verbale poloneze, îi dăm noi modelul românesc”. Bravo, dragilor, exact asta nu trebuia să scrieți. Ar fi trebuit să vă abțineți, nu de alta, dar miile de comentarii ironice la adresa voastră, scrise corect gramatical, sunt o dovadă a acțiunilor voastre. Bine că nu va trebui să aduceți lumină de Paște, ar fi fost culmea.

Și ca să închei, cum înțeleg unii dintre noi să respecte izolarea? Ieri, întorcându-mă de la cumpărături, decid să opresc 5 minute la o stație de alimentare cu combustibili, una care are și ATM, mi-am adus aminte că voi avea nevoie să plătesc o comandă. Apare o decapotabilă germană, albă, trei persoane, 13 grade Celsius afară, pasagerii îmbrăcați în maiou, pantofi sport galbeni, lanțuri de aur și ochelari de soare, la orele 17:00. Au intrat, au cumpărat cafele, au plecat și au întors pe linia continuă. La nu mai mult de 100 de metri era un echipaj de poliție. Care era valoarea amenzii?

Cred că imaginația noastră nu este pregătită pentru ce se întâmplă…

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Project-E și pe Google News

Claudiu Vuță
Claudiu Vuță
Claudiu Vuță este analist economic, vicepresedinte al AAFBR (Asociația Analiștilor Financiar-Bancari din România). Alumni al programului de excelență "Politici economice și ale pieței muncii" din cadrul Konrad Adenauer Stiftung, Claudiu publică articole economice pe teme globale, dar și locale, prezentând analize de profil în presa scrisă și emisiuni TV. Pentru activitatea jurnalistică din domeniul economic i-a fost decernat în anul 2020, premiul CFA Society Romania Media Award.

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate